Een veel voorkomende vraag met betrekking tot schepen is geweest – of ze kunnen remmen om te stoppen zoals elke andere auto of vliegtuig op de grond. Het antwoord is, zoals we allemaal weten, “nee”, en daar gaat dit artikel niet over. Het artikel gaat in op de redenen achter het antwoord – Waarom kan een schip niet zelf remmen om te stoppen? En zo nee, hoe stoppen schepen dan überhaupt?

Om het antwoord achter deze vraag te begrijpen moeten we eerst weten hoe een rem werkt? Het werkingsprincipe van een rem is dat deze wrijving creëert tussen het wiel en een stationair lichaam (meestal de remschoen) om de rotatiebeweging van het wiel te stoppen, ten opzichte van het oppervlak waarmee het wiel in contact komt.

Extrapoleer dit concept naar een bewegend schip – er zijn in dit geval geen wielen, gezien het feit dat een schip zichzelf in het water voortstuwt door een schroef die zich op zijn achtersteven bevindt. Nu een propeller draait, genereert deze een stuwkracht die het schip in voorwaartse richting voortstuwt. Het belangrijkste hier op te merken is dat de romp van het schip beweegt in een vloeibaar medium en dus is het niet mogelijk om onmiddellijk een schip tot stilstand te brengen, gezien de afschuiving tendens van het water medium.

Zo kan een schip wel worden geremd, maar niet met een conventioneel remsysteem. Voor het afremmen en in stand houden van de reminrichting worden verschillende methoden gebruikt, die soms afzonderlijk worden toegepast en soms met elkaar worden gecombineerd (geografische ligging)

Het primaire doel van het remmen van bewegende voorwerpen is het verhogen van de door het lichaam ervaren trekkracht. Daarom moet bij een schip volgens bovenstaande formule de trekkracht worden verhoogd (dat wil zeggen dat het schip moet remmen):

– Vergroten van het natgemaakte oppervlak van het schip: Hoewel deze methode de weerstand zou verhogen, zou het niet bijdragen aan het volledig afremmen van het schip. Daarom wordt in sommige gevallen de toename van het bevochtigde oppervlak gebruikt om de snelheid van een schip te verlagen tot het gewenste niveau. Cruiseschepen zetten bijvoorbeeld vaak stabilisatorvinnen in om het bevochtigde oppervlak te vergroten en maken gebruik van snelheidsvermindering en rolstabilisatie.

– Het verhogen van de snelheid van het schip: Hoewel dit theoretisch de weerstand zou verhogen, en met een snelheid die neigt naar oneindigheid, zou de weerstand de neiging moeten hebben tot een oneindige waarde. Met andere woorden, theoretisch zou het schip met een oneindige schommelingssnelheid tot stilstand moeten komen, wat praktisch niet mogelijk is en dus een paradox is. Het geheim zit in het vanuit de juiste invalshoek bekijken van het probleem.